sitemap

VOC Ravesteyn

Categorie:
Boeken & DVD's, Boeken en DVD's
€ 35,99


Terug


Omschrijving

VOC-retourschip Ravesteyn. De laatste reis.

Het VOC-retourschip Ravesteyn. De laatste reis van een Zeeuwse OostindiŰvaarder door Ruud Paesie.

In 1726 raakte het VOC-schip Ravesteyn op weg naar Ceylon uit de koers en verongelukte op een buitenrif van het Ari-atol in de Maldiven. De plaats van de stranding was ongebruikelijk, want ondanks de ligging van de Maldiven op de route naar Ceylon hadden de Nederlandse kooplieden daar niets te zoeken, alleen al vanwege het feit dat de vele ondiepe koraalriffen van het uitgestrekte eilandenrijk een potentieel gevaar opleverde voor de diepstekende koopvaardijschepen. In februari 1997 ontdekte Ruud Paesie na bestudering van achttiende-eeuwse documenten het wrak van de Ravesteyn op de 4 NB graad.Een lange speurtocht door archieven, zowel in Nederland, de Maldiven, Zuid-Afrika als op Sri Lanka volgde. Op die manier kon het reilen en zeilen van de Zeeuwse kamer van de VOC in patria en de activiteiten van de Compagnie aan Kaap de Goede Hoop, op de Maldiven en Ceylon goed in kaart worden gebracht. Op grond van monsterrollen, verzoekboeken van opvarenden, missiven, dagregisters, gerechtsrollen en resolutieboeken reconstrueerde Paesie bovenal nauwgezet de rampzalige laatste reis van de Ravesteyn en het lot van de schipbreukelingen.

Het eerste deel van het schip de Ravesteyn is gevonden op 9 februari 1997. Het was een vier meter groot anker dat ze vonden. Dit was in ondiep warm water dus best raar. De laatste route van dit schip ging als volgt: eerst vertrok hij vanuit Nederland en ging door de Kaap Verdische Eilanden, toen met een bocht om de Abrolhos Eilanden heen. Toen voer hij naar Kaap de Goede hoop. In de achttiende eeuw werd de Kaap van Zuid-Afrika bewoond door grote hoeveel heden pingu´ns. Op deze boten hadden ze een plechtanker. Dat was een anker dat van 16:00 uur tot 20:00 uur gebruikt werd. Je had ook een dagelijks anker. Deze was eenzesde lichter dan het plechtanker en hing aan stuurboord. Dit schip had ook kanonnen aan boord. Ze stonden opgesteld bij de nachtkluis achter in het schip. De laatste reis verliep al niet helemaal goed. Maar toen zijn ze waarschijnlijk tegen de riffen aangebotst. In de Indische Oceaan zijn namelijk veel soorten hardkoralen die verantwoordelijk zijn voor de opbouw van nieuwe riffen. Toen ze met veel lawaai tegen de riffen waren aangebotst en het schip was gebroken was het roer al naar de bodem van de oceaan gezonken. Toen had het laatste uur voor de Ravesteyn geslagen.

Auteur - Ruud Paesie
Uitgevreij - De Bataafsche Leeuw
Pagina's: 205, rijk ge´llustreerd, 6 bijlagen, verklarende woordenlijst,
literatuuropgave en register


Klanten geven Mega Diving B.V. gemiddeld een: 9.3